Vitamina A

    16

    Vitamina A este solubilă în grăsime si ajută la formarea și menținerea sănătății dinților, țesutului moale și scheletic, membranei mucoaselor, pielii.

    Este cunoscută și ca retinol, deoarece generează pigmentul necesar pentru funcționarea retinei. Susține calitatea vederii, mai ales în lumină neclară.

    E posibil să fie necesară pentru reproducere și lactație. Beta carotena este un precursor al Vitaminei A; are proprietăți antioxidante.

    Vitamina A poate fi depozitata în ficat și nu trebuie completata în fiecare zi.

    Vitamina A ajuta la prevenirea infecțiilor, in special ale ochiului si ale aparatului respirator. Favorizează creșterea normala și repararea țesuturilor.

    Vitamina A tinde sa inhibe cancerul! Este necesara pentru sănătatea pielii, a parului, a dinților, a gingiilor și a oaselor.

    Carenta de Vitamina A

    Deficienta de vitamina A duce la vedere deficitara pe timpul nopții, uscarea globului ocular, răceli frecvente, infecți ale aparatului respirator, boli ale pielii și tulburări ale aparatului reproducător, încetinirea creșterii la copii.

    Betacarotena

    Vitamina A se găsește în lapte, brânză, smântână, ficat, rinichi, uleiul de cod şi de somn. Toate aceste surse sunt bogate şi în grăsimi saturate şi colesterol.

    Sursele vegetale de betacarotenă nu conțin grăsimi și colesterol.

    Organismul adaptează transformarea betacarotenei în vitamina A în funcție de nevoile sale.

    Surse de betacarotenă sunt morcovii, dovleacul, cartoful dulce, pepenele galben, grapefruitul roz, caisele, broccoli, spanacul și majoritatea legumelor cu frunze verde-închis. Cu cât este mai intensă culoarea unui fruct sau a unei legume, cu atât este mai mare conţinutul de betacarotenă.

    Excesul de vitamina A

    Vitamina A este foarte toxica în doze mult mai mari decât doza zilnica recomandata!

    Excesul de vitamina A determina crize de cefalee, alopecie, descuamarea pielii, tenta portocalie a pielii.

    Femeile nu ar trebui să ia suplimente de vitamina A în timpul sarcinii. Doze mai mari de 10000 IU în timpul sarcinii (mai ales în timpul primelor 7 săptămâni după concepție) au fost probabil cauza pentru 1 din 57 cazuri de malformații congenitale în S.U.A. femeile care ar putea rămâne însărcinate ar trebui să mențină doza de vitamina A sub 5000 IU zilnic.

    La fumători

    Atenție
    Suplimentele de vitamina A pot fi foarte toxice chiar în cantități nu cu mult peste cele recomandate.

    O grijă deosebită există deoarece multe studii au descoperit o creștere a numărului de cazuri de cancer pulmonar şi a ratei mortalității generale printre fumătorii care au luat suplimente de betacarotenă.

    Pentru a determina motivele acestui efect îngrijorător, un studiu recent pe animale a arătat că betacarotena a crescut enzimele din plămâni care duc la modificări canceroase.

    Posibile reacții adverse

    Toxicitatea vitaminei A este de departe cea mai larg semnalată problemă care apare în urma supradozelor de suplimente.

    Chiar și așa, doar 200 de cazuri (fără legătură cu sarcina) se consideră că apar în lume în fiecare zi.

    Ce cantitate de vitamina A creează probleme?

    Răspunsul variază de la om la om. Doze de 25000- 50000 IU zilnic timp de câteva luni pot fi toxice pentru persoanele cu afecțiuni ale ficatului, pentru cei care iau anumite medicamente, sau pentru cei care consumă băuturi alcoolice.

    În general, doze peste 10000 IU zilnic ar trebui luate doar sub supravegherea unui expert nutriționist.

    Atenție
    Suplimentele de vitamina A sunt toxice la copiii în cantități apropiate de cele pentru adulți și nu trebuie niciodată să fie administrate copiilor cu o alimentație normală.

    Semne ca ai nevoie de vitamina A

    Scăderea acuității vizuale la întuneric, sindroame de malabsorbtie; hepatita cronica; întârzierea creșterii la copii.

    Cea mai bună modalitate de a obține necesarul de vitamine esențiale este să aveți o alimentație echilibrată care să conțină o varietate de fructe și legume.

    Surse naturale de vitamina A

    • cartofii dulci,
    • morcovi,
    • legume cu frunze verzi,
    • caise,
    • morcovi,
    • pepene galben,
    • varza creaţă,
    • salata verde,
    • mango,
    • dovleac,
    • spanacul,
    • cartoful dulce.

     

    Magazine online cu produse naturiste:

    • Ceaiuri si produse naturiste pe vegis.ro
    • Ceaiuri si produse naturiste pe emag.ro

    Sustine-ne cu un Share sau Like. Multumim!